Lite för dig är mycket för någon annan

Ja, alltså. Jag gillar ju naturen och djuren och är oftast (läs: de flesta vakna timmarna på dygnet) hyfsat anti mänskligheten. Men det betyder ju inte att jag hatar alla individuella människor, så att säga. Det finns ju faktiskt de som har det rent förjävligt och de är jag såklart också emot.

Så när jag häromdagen spatserade runt på gatan och tänkte på vad jag skulle göra med de futtiga hundralapparna jag skulle få över i framtiden nu när jag betalat av ett gammalt lån, sprang jag på en kille från individuell människohjälp. Eller ja, han sprang nog mest på mig, högst frivilligt, det är ju ändå hans jobb. Oavsett föll det sig ganska naturligt att flickor som kan få möjligheten att gå i skolan och starta verksamheter istället för att bli bortgifta behövde mina extrapengar bättre än jag. 

Så från och med nästa månad dras en hundring från mitt konto, det är inte ens ett netflix-konto med full HD-kvalitet.

Vad Individuell människohjälp är? Det är en biståndsorganisation som arbetar för att bekämpa och synliggöra fattigdom. De är också kopplade till FRII - Frivilligorganisationernas Insamlingsråd, vilket innebär att du kan vara säker på att pengarna du skänker går dit de ska och inte hamnar hos giriga mellanhänder. IM jobbar bland annat på plats, för att hjälpa flickor att få gå i skolan och kvinnor att starta sina egna verksamheter så att de kan tjäna pengar och på så sätt själva komma ur fattigdomen och inte behöva vara beroende av en man eller giftas bort.

Vill du läsa mer eller bidra du också? Kolla in deras hemsida HÄR.
 
 
Alla, Inspiration/Motivation, Politik/Samhälle | |
Upp