MATSMART

Okej, att jag älskar mat är ingen hemlighet. Yeah, yeah "Det syns inte, höhö!". Nej, bitch, I was born this way. Let's walk away in peace och smälla i oss några halloumiburgare med avokado nu va?

Det är ju inte heller någon hemlighet att jag tycker att människan beter sig som ett riktigt as mot moder jord och sig själv många gånger. T.ex när det gäller mat. Vi producerar ofantligt mycket, som vi sen slänger. Varför? För att vi är så hjärndöda att vi måste gå efter ett datum istället för våra sinnen, för att affärerna tycker det är lättare att sortera bort saker och ting som inte ens gått ut i datum för att kunna fylla på nytt istället, för att.. ja, varför egentligen?

Matsvinnet är löjligt. Där jag bor har Hemköp bra nog börjat med att sälja ut varor med kort datum till lägre pris, som standard. Det är skitkul att gå och fynda och veta att man samtidigt gör en pyttetjänst för miljön!

Denna idé har även personerna bakom MATSMART.SE tagit till sig. Sedan jag upptäckte dem finns det något i mitt liv som kallas för att fönstershoppa mat. Det är så kul! De säljer skafferivaror, hygienartiklar, dryck, städgrejer och diverse andra saker. Det är inget fel på varorna, de är testade och godkända. En del är överskottsvaror, en del har kort datum och en del har faktiskt rean gått ut i datum men är fullt användbara/ätbara ändå såklart.

När du klickar dig in på en vara kan du alltid se eventuellt bäst före-datum, så är du inte bekväm med att gå över det än så kan du välja. De levererar hem och till närmsta postombud. Jag har beställt två gånger. Senast fick jag hem 3 stora lådor och har nu frukostflingor och pasta så det räcker året ut! (Tanken var egentligen att göra en video om det, men efter många försök och mycket tekniskt strul har filen tydligen bestämt sig för att den är krigsskadad, så det får vara till nästa gång.)

Jag rekommenderar i alla fall ALLA att gå in på hemsidan och kolla. Du gör både dig själv och miljön en tjänst!

 

 
Alla, Mat, Vår planet | |
#1 - - Zaisha <3:

åhhh ska kolla :)

Upp